ÞÇáÈ æÈáǐ

ÞÇáÈ ÈáǐÝÇ

ÈÇÒí ÂäáÇíä

ÞÇáÈ

áæÏ ÓäÊÑ



»» ãäæí ÇÕáí

»» ÂÑÔíæ ãÇåÇäå

»» áíä˜ ÏæÓÊÇä

»» áææí ÏæÓÊÇä

»» Çã˜ÇäÇÊ ÏíÑ

ÊÈáíÛÇÊ





»» همه چیز درمورد تیبا + عکس
شناخت مردم از تیبا چقدر است؟
وقتی خودرو تیبا رونمایی شد بسیاری از مردم به رغم تمایل بالا برای خرید این خودرو، همچنان جانب احتیاط را رعایت می کردند و منتظر رسیدن سیگنال های بازار از میزان استقبال برای خرید این خودرو بودند. شاید برای بسیاری از مردم عرضه خودرویی با این قیمت و امکانات مشخص آن دور از ذهن بود، اما از آنجا که این خودرو نخستین محصول تمام ایرانی گروه سایپا محسوب می شد، کاملا مشخص بود قیمت تمام شده آن نسبت به خودروهایی که عمق ساخت داخلی کمتری دارند، پایین تر است.




پس از گذشت چند ماه از عرضه تیبا به بازار تقاضا برای خرید این خودرو افزایش یافت و سایپا نیز در پی این استقبال برنامه ریزی برای افزایش تولید را در دستور کار قرار داد. با این افزایش تولید و فراوانی آن در سطح بازار شناخت عمومی از این خودرو افزایش یافت و با توجه به ویژگی های فنی و قیمت مناسب آن تقاضا برای خرید نی ز افزایش یافت.افزایش تقاضا برای خرید این خودرو را می توان از نتایج طرح های ویژه فروش گروه سایپا به خوبی مشاهده کرد. به طوری که خودرو تیبا از ابتدای برگزاری فروش ویژه محصولات گروه خودروسازی سایپا به مناسبت دهه مبارک فجر با استقبال گسترده متقاضیان مواجه شده است. فروش ویژه محصولات گروه خودروسازی سایپا به مناسبت فرارسیدن سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در حال برگزاری است که از ابتدای اجرای این طرح تاکنون خودروی تیبا مورد استقبال خیره کننده خریداران قرار گرفته است.


فروش ویژه محصولات گروه خودروسازی سایپا به مناسبت فرارسیدن سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در حال برگزاری است که از ابتدای اجرای این طرح تاکنون خودروی تیبا مورد استقبال خیره کننده خریداران قرار گرفته است.گزارش های دریافتی از نمایندگی های مجاز فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا حاکی از استقبال غیر منتظره متقاضیان برای ثبت نام و خرید خودروی تیبا داشته به گونه ای که بسیاری از مسئولین نمایندگی ها اظهار داشتند که با تکمیل ظرفیت مواجه شده و از ادامه ثبت نام این خودرو خودداری کرده اند.وجود خدماتی از قبیل تیبا کارت نارنجی 4 ستاره رایگان با خدماتی از قبیل امداد تکمیلی شبانه روزی، خدمات در محل مشتری، بیمه ویژه بدنه شامل پوشش خطرات اصلی و پوشش اضافی، بلایای طبیعی و سرقت در جا تا سقف 10 درصد قیمت خودرو و پرداخت خسارت بدون کسر عوارض مشمول ماده 10 قانون بیمه از مهم ترین عوامل استقبال گسترده از این خودرو بوده است. با این حال پیش بینی می شود در ماه های آینده نیز تقاضا برای خودرو تمام ایرانی گروه سایپا افزایش یابد.

همه چیز در مورد تیبا دومین خودروی ملی
هفته گذشته اقدام به راندن با تیبا دومین خودروی ملی ایران کردیم. تجربه ای که در نوع خود جالب بود، چرا که این بار این آزمایش در خیابان و جاده انجام نمی گرفت بلکه در محل تست انجام میشد.اگر تیبا را بخواهیم جزء به جزء از نظر طراحی مورد بررسی قرار دهیم خواهیم دید که اجزای تشکیل دهنده ظاهر آن همچون چراغ ها، گلگیر، سپر و درب موتور شکل و شمایلی زیبایی دارند و هر کدام به تنهایی قابل قبول هستند اما در طرح کلی بعضی ها معتقدند که تیبا یک خودروی زیباست و بعضی دیگر ظاهر آن را نمی پسندند.




تیبا در اوایل سال 1388 رونمایی شد و بعد از گذشت یکسال و نیم روانه بازار شده است،خودرویی که اندازه ای بین پراید و ریو دارد. درحقیقت این خودرو بر روی پلتفرم ارتقاء یافته پراید ساخته شده است.سوار بر خودروی تیبا میشویم. ورود به تیبا به راحتی انجام میگیرد. هنگام نشستن بر روی صندلی متوجه میشویم که از صندلی های ریو بهره میبرد. همچنین طرح کابین به خصوص رودری ها بی شباهت به پرایدهای جدید نیست. با چرخاندن سوئیچ خودرو را روشن میکنیم. صدای پیشرانه کم بوده و آرام کار میکند. با فشردن کلاچ اهرم تعویض دنده که از ریو به عاریت گرفته شده است گیربکس را در دنده یک میگذاریم. البته این کار به سختی انجام میگیرد. خودرو با شتابی مناسب شروع به حرکت میکند. در حالت سکون فرمان خودرو به رغم داشتن نیروی کمکی هیدرولیک کمی سفت است اما در حال حرکت خیلی تیز و نرم عمل میکند به طوری که به راحتی میتوان اقدام به تغییر جهت های ناگهانی کرد هر چند که قسمت عقب خودرو تحمل این تغییر مسیرهای ناگهانی را نخواهد داشت اما فرمان خودرو در وضعیت خوبی قرار دارد به خصوص اینکه قابلیت تنظیم ارتفاع را نیز به صورت دستی به همراه دارد.

اما در مورد طراحی کابین نیز باید بگویم که طرح جدیدی نسبت به محصولات دیگر شرکت سایپا برای تیبا وجود دارد که بسیار ساده بوده اما کاملاً همانند پراید نیست. صفحه نمایشگر کیلومتر و دورسنج نیز تفاوت زیادی با پراید ندارد.دسترسی به کلیدهای روی کنسول میانی خیلی هم راحت نیست اما قابل قبول است. جنس کنسول میانی خشک بوده و احتمال به سروصدا افتادن آن زیاد است البته ممکن است که اینگونه نباشد اما از کیفیت مناسبی بهره نمیبرد.اقدام به شتاب گیری می کنیم و خودرو به رغم داشتن چهار سرنشین به خوبی حرکت میکند که نشان از قدرت مناسب موتور خودرو دارد و بعد از کم شدن افراد داخل ماشین اقدام به گرفتن مدت زمان رسیدن تیبا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر کردیم که تیبا توانست در این شتاب گیری در مدت زمان حدود 12.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برسد.نکته ای که در این آزمایش با آن مواجه شدیم کات آف شدن موتور در دور 5000 بود. تیبا تا 5000 دور بیشتر گاز نمیخورد این در حالی است که صفحه دورشمار آن تا 7000 دور را نشان میدهد و تا 6000 دور مجاز شناخته میشود و از دور 7000 به بعد به صورت ردلاین مشخص شده است. پس بنابراین مجبور بودم تا رسیدن دور موتور به 5000 اقدام به تعویض دنده کنم دنده هایی که به آسانی در جای خود قرار نمی گیرند. تیبا از فنربندی خوبی برخوردار است و درعبور از مسیرهایی که ناهموار بوده و در محل تست قرار داشت به راحتی و نرمی عبور میکرد. اما عملکرد ترمز آن مناسب نبوده و انتظار بیشتری از این خودروی ملی 1027 کیلوگرمی میرفت. در عبور از مسیرهای مارپیچ به وضوح دیده میشود که قسمت عقب خودرو تمایل به خروج از پیچ را دارد به خصوص اینکه حس واژگونی را به سرنشینان منتقل میکند.

عملکرد تهویه مطبوع خودرو مناسب بوده و هنگام استفاده از کولر خودرو کابین به خوبی خنک میشود. البته تیبا در هنگام روشن بودن کولر با کمی افت توان همراه است که در همه خودروها این مورد دیده میشود به خصوص خودروهایی با موتورهای ضعیف اما باز هم قوای حرکتی آن قابل قبول است. عملکرد ترمز دستی نیز مناسب بوده و در شیب زیاد هم به خوبی خودرو را ثابت نگه میدارد و مانع از حرکت تیبا میشود.دنده یک خودرو به مقداری قوی است که به خوبی میتوان قدرت را زیر پا حس کرد. البته وزن کم تیبا را نیز نباید از یاد برد. اما برخی بر این گمانند که تیبا از موتور ریو بهره میبرد. لازم به ذکر است که تیبا دارای موتور 5/1 لیتری هشت سوپاپ است که 80 اسب بخار قدرت دارد و 126 نیوتن متر گشتاور را ارائه میدهد. شاید هر دو خودرو از نظر حجم موتور با یکدیگر برابر باشند اما تیبا 17 اسب بخار قدرت کمتر را نسبت به ریو ارائه میدهد. در ضمن از موتور هشت سوپاپ بهره میبرد این در حالی است که موتور ریو دارای 16 سوپاپ است اما به هر حال قدرت تیبا نیز 17 اسب بخار بیشتر از پراید است.تیبا به اعلام کارخانه در سیکل ترکیبی حدود 7.1 لیتر بنزین میسوزاندکه باک 40 لیتری آن جوابگوی این مصرف سوخت خواهد بود اما نکته جالبی که در فضای کابین تیبا وجود دارد فضای پای سرنشینان عقب است. به رغم اینکه بدنه تیبا کوچکتر از ریو است اما فضای پای سرنشینان عقب مناسب بوده و به رغم راحت نشستن سرنشینان جلو باز هم مشکلی برای سرنشینان عقب وجود ندارد.

صندوق بار تیبا نیز فضای خوبی دارد و برای خانواده ها مناسب است به طور کلی تیبا خودرویی خانوادگی است که بیشتر به ر احتی سرنشینان و خواص خانوادگی در آن توجه شده. این خودرو برای انجام مانور و رانندگی پرهیجان مناسب نیست به خصوص اینکه فنربندی نرم آن موجب میشود که قسمت عقب آن از مسیر خارج شود.دید طرفین خودرو مناسب بوده و حتی در هنگام دنده عقب رفتن نیز دید عقب کافی است هر چند که اگر بخواهید از آینه های جانبی کمک بگیرید کار برای شما سخت خواهد شد چرا که آینه ها اندازهای مشابه با پراید دارند و دید خوبی را در اختیار راننده قرار نمیدهند.تیبا از امکانات مناسبی برخوردار است. کیسه هوای راننده و سرنشین که میتوان آنها را غیر فعال کرد. ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه ای و سیستم ضد قفل ABS که البته به دلیل عدم وجود دیسک در چرخهای عقب ترمزها از عملکرد خوبی بهره نمی برند.شاید اگر با صرف هزینه ای بیشتر ترمزهای عقب نیز به دیسک چرخ مجهز میشدند تیبا از ترمزهای مطمئن تری بهره میبرد. قفل مرکزی و ایموبلایزر، رادیو CD با چهار باند، صندلی رانننده قابلیت تنظیم ارتفاع، کمربندهای ایمنی پیش کشنده با قابلیت تنظیم ارتفاع، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، مجهز به گرمکن شیشه عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور، مه شکن جلو و عقب و چراغ هشداردهنده عیب یاب موتور امکانات این خودروی ایرانی را تشکیل میدهند. لازم به ذکر است که کنترل اتوماتیک تهویه مطبوع، ریموت کنترل و آینه های برقی در این خودرو قابل سفارش هستند.

این خودرو قرار بود با قیمتی زیر 10 میلیون تومان عرضه شود و برای خانواده های کم درآمد ساخته شد. اما در حال حاضر حدود 12 میلیون تومان قیمت دارد. تیبا با توجه به امکانات مناسب و قابلیت هایی که دارد میتوانست در بازار زیر 10 میلیون تومان به یک ابرقدرت تبدیل شود و جای پراید را به خوبی بگیرد. اما با توجه به قیمت 12 میلیون تومانی تیبا و نقاط ضعف و قوتی که در این خودرو وجود دارد همچنین وجود رقبای قدرتمند در بازار بالای 10 میلیون تومان شاید نتواند به خودرویی پرفروش و موفق تبدیل شود البته با توجه به بالا رفتن قیمت خودروهای رقیب اگر قیمت تیبا تغییری نکند و خدمات پس از فروش آن نیز مناسب باشد میتوان به موفقیت آن امیدوار شد.این خودرو با توجه به تازه وارد بودن دارای نقاط ضعفی است که گاه نمیتوان آنها را نادیده گرفت اما امید آن است که بعد از گذشت مدتی از حضور این خودرو در بازار هر روز بر قابلیت های این خودروی ملی افزوده شود.ارزیابی ها حاکی از تولید تیبا در مدل هاچ بک و فیس لیفت در سالهای آتی است. فعلاً مشکل خاصی در رابطه با تامین قطعات تولید داخل برای خودرو تیبا وجود نداشته و تنها بخشی از قطعات که از طریق واردات تامین می شد و به علت وجود برخی تحریم ها دریک برهه با مشکل مواجه شده بود برطرف شده است. ضمن آنکه در خصوص تحویل به روز خودرو تیبا دایره فروش گروه خودروسازی سایپا پاسخگو خواهد بود.به دلیل انعطاف پذیری خطوط تولید سایپای کاشان امکان جابجایی خطوط تولید از پراید به تیبا به راحتی امکان پذیر است و در سال91 طبق ارزیابی ها این میزان افزایش می یابد اما تصمیم گیری در خصوص قیمت نهایی تولیدات تنها با مرکز تصمیم گیری سایپا خواهد بود.



:: ãæÖæÚÇÊ ãÑÊÈØ: مشخصات تیبا دومین خودروی ملی +عکس

:: äæÔÊå ÔÏå ÊæÓØ admin ÏÑ پنجشنبه 16 آذر1391 æ 14:25 | +


ãØÇáÈ íÔíä

» اولین تصاویر از BMW M4
» آئودی TT 2013
» ماشین های اسپرت ابرانی(جدید)
» مرسدس بنز 6 چرخ
» آشنایی با PDK یا سیستم کلاچ دوبل پورشه
» کتب فنی 206
» موتورهاي تزريق مستقيم بنزيني
» »» سما 2013: قوی ترین مدل های هیوندای
» هیوندای I-Oniq
» تصاویر اولیه از هیوندای جنسیس 2015
» نسل جدید میتسوبیشی Evo
» Zenvo خودرویی که تاکنون ندیده اید
» Niro، کانسپت جدید کیا
» لباس Ultimate Auto بر تن فراری کالیفرنیا
» گرد و خاک به پا کردن DMC با فراری 458 اسپایدر
» برابوس 850 6.0 Biturbo
» سری سیاه مرسدس بنز A45 AMG در تله افتاد
» دریفت آقای رئیس با 86
» هیولای رایمک آمد: 980,000 دلار
» پیش نمایش MG5 جدید

»» ÏÑÈÇÑå

»» áææí ãÇ

»» ÌÓÊÌæ

»» íæäÏ åÇí ÑæÒÇäå

ÕÝÍå ÇÕáí | ÓÊ Çá˜ÊÑæäí˜ | ÇÖÇÝå Èå ÚáÇÞå ãäÏí åÇ | ÐÎíÑå ÕÝÍå | ØÑÇÍ ÞÇáÈ


Powered By blogfa.com Copyright © 2009 by seralex
Design By : wWw.temkade.com